O osiedlu

Osiedle Tęczowe jest zespołem 10 trzypiętrowych budynków po 22 mieszkania każdy oraz dwóch jednopoziomowych parkingów podziemnych. Zlokalizowane jest przy ul. Szczęsnej (numery budynków to: Szczęsna 7, 9, 11, 13; kod pocztowy 02-454 lub PL-02454) na terenie byłej Fabryki Pras Automatycznych “Plasomat”. Inwestorem jest Park Development Sp. z o.o. – spółka zależna od Dolcan Plus S.A.. Planowany jest także II etap inwestycji pomiędzy ulicami Szczęsną a Techników[1]. Przewidziana jest tam zabudowa dwupiętrowa z częścią usługową na parterze.

Mieszkania w Osiedlu Tęczowym mają od jednego do trzech pokoi oraz balkony lub ogródki. W każdym budynku znajduje się kotłownia gazowa pracująca na potrzeby centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody, jednak w mieszkaniach nie ma instalacji gazowej. Bloki wyposażone są w windę zjeżdżającą do poziomu garaży, a także dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Nie ma piwnicy ani strychu. Ze względu na niewielką liczbę lokali przypadających na kondygnację, większość z nich ma okna zwrócone na dwie strony świata, co sprzyja nasłonecznieniu oraz wentylacji. Na terenie osiedla przewidziany jest plac zabaw.

Pozwolenie na budowę wydano w 2008 roku. Jednym z pierwszych planowanych terminów jej ukończenia był grudzień 2010. Nie został dotrzymany. Kolejne terminy wyznaczane były co kwartał, lecz również były przekraczane. Obecnie (luty 2012) zakończono prace budowlane w większości budynków, jednak trwa jeszcze budowa obu garaży podziemnych. Do wykonania pozostały również prace przy zagospodarowaniu terenu (w tym elementy użytkowe małej architektury).

Otoczenie osiedla


Przyroda i rekreacja

  • Na terenie osiedla znajduje się pomnik przyrody. Jest nim topola biała o wysokości 40 m i obwodzie pnia 577 cm.
  • W pobliżu skrzyżowania linii kolejowej z ul. Cegielnianą znajduje się oczko wodne – Glinianka Podwójna. Było dość zaniedbane, jednak wraz z budową pobliskiej przychodni teren ten został częściowo uporządkowany.
  • W okolicy osiedla znajdują się Stawy Cietrzewia (1 km) oraz Park Kombatantów (1,5 km)
  • W Parku Szczęśliwickim oddalonym o 3 km dostępny jest Całoroczny Stok Narciarski
  • Przy ul. Gładkiej 18 (5 km) znajduje się nowootwarty Ośrodek Sportu i Rekreacji dzielnicy Włochy, a w nim pływalnia o długości 25 m, kręgielnia oraz siłownia. W tej samej odległości dostępne są pływalnie w dzielnicy Ursus (Sosnkowskiego 3 oraz Orląt Lwowskich 1)

Infrastruktura

  • W bezpośrednim sąsiedztwie osiedla przy ul. Cegielnianej wybudowano w 2011 roku przychodnię lekarską wraz z parkingiem. Obecnie gromadzone są środki na jej wyposażenie[2].
  • Przy ul. Popularnej 12 znajduje się placówka Poczty Polskiej (1 km).
  • Przy ul. Cietrzewia jest do dyspozycji ujęcie wody oligoceńskiej (0,8 km).

Sklepy i centra handlowe

W bezpośrednim sąsiedztwie osiedla nie ma sklepów. W najbliższej okolicy dostępne są:

  • dyskont Lidl (0,5 km, ok. 1 min[3])
  • hipermarkety Castorama, Makro, E.Leclerc (1,5 km)
  • centra handlowe Reduta, Blue City (3 km)

Komunikacja


Autobusy

Na skrzyżowaniu ulic Cegielnianej i Techników, w odległości 300 metrów od osiedla znajduje się przystanek autobusowy linii 127 kursującej w dzień powszedni średnio co 15 minut.

Pociągi

Dojazd pociągiem do centrum Warszawy zajmuje rozkładowo 10-12 min. Mieszkańcy osiedla mają do dyspozycji następujące przystanki kolejowe:

  • PKP Warszawa Włochy (odległość 0,8 km). Zatrzymują się tu pociągi linii S1 Szybkiej Kolei Miejskiej oraz KM1 i KM3 Kolei Mazowieckich.
  • PKP Warszawa Aleje Jerozolimskie (odległość 1,4 km). Zatrzymują się tu pociągi linii KM8 Kolei Mazowieckich, Warszawska Kolej Dojazdowa, a w przyszłości także Szybka Kolej Miejska relacji Lotnisko Chopina – Lotnisko Modlin[4].

W bezpośrednim sąsiedztwie osiedla przebiegają linie kolejowe:

  • linia nr 1 relacji Warszawa Centralna – Katowice (historyczna Kolej Warszawsko-Wiedeńska)
  • linia nr 3 relacji Warszawa Zachodnia – Kunowice (kierunek Poznań – Berlin)
  • linia nr 447 relacji Warszawa Śródmieście – Grodzisk Mazowiecki (pociągi podmiejskie)

W ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską[5], pod koniec roku 2011 wzdłuż powyższych linii wybudowano ekrany akustyczne o wysokości 4,5 m. W pobliżu osiedla przebiega również łącznica kolejowa nr 510 relacji Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Aleje Jerozolimskie, jest ona jednak wykorzystywana sporadycznie oraz obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 40 km/h.

Samoloty

Osiedle położone jest w odległości drogowej 7,5 km od lotniska Chopina. W przyszłości będzie również możliwość szybkiego dojazdu bezpośrednio do terminali pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej z przystanku PKP Warszawa Aleje Jerozolimskie.

Osiedle znajduje się niemal w osi drogi startowej DS-3 Lotniska Chopina, w odległości 3 km od progu pasa startowego. Minimalna wysokość przelotu w tym miejscu przekracza 200 m[6]. Według mapy akustycznej z 2007 roku[7] średnie dzienne natężenie hałasu lotniczego na terenie osiedla w ciągu dnia nie przekracza 55 dB, a w nocy nie występuje[8]. Teren osiedla jest ujęty w Obszarze Ograniczonego Użytkowania[9] jako taki, gdzie nieznacznie przekraczane są normy hałasu dla budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego (jeden ze wskaźników: Laeq N > 50 dB)[10][11]. Nie obowiązują tu jednak ograniczenia dla nowej zabudowy[12].

Zgodnie z preferencyjnym systemem dróg startowych obowiązującym na Lotnisku Chopina[13], a także obserwacjami planespotterów[14], kierunek 33 jest wykorzystywany głównie do lądowań, podczas których samoloty generują mniej hałasu niż przy starcie[15].

Ciekawostki


W 2004 roku Stowarzyszenie Sąsiedzkie Włochy podjęło działania zmierzające do wykupienia całego terenu po byłej fabryce Plasomat (6,5 ha) przez miasto i przeznaczeniu go na cele publiczne[16]. Inicjatywa nie doszła do skutku z powodu braku środków finansowych przewidzianych na ten cel w budżecie miasta i nieruchomość została sprzedana deweloperowi. Ten jednak w 2006 za niewygórowaną kwotę (nieujętą wprost w budżecie inwestycyjnym dzielnicy) odsprzedał miastu jej fragment (0,8 ha), co pozwoliło na wybudowanie budynku przychodni lekarskiej w 2011.

Przypisy

[1] – Informacja prasowa o uzyskaniu pozwolenia na budowę drugiego etapu Osiedla Tęczowego
[2] – Protokoły z posiedzeń Komisji Polityki Społecznej, Zdrowia i Rodziny Rady Dzielnicy Włochy m. st. Warszawy z dnia 14 wrzenia 2011 i 5 października 2011
[3] – Droga do Lidla
[4] – Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 7.1-18 Modernizacja linii kolejowej nr 8, budowa łącznicy do lotniska Okęcie (od przystanku osobowego Służewiec do stacji MPL Okęcie)
[5] – Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 7.1-24.1 Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, Etap II, lot A, odcinek warszawa Zachodnia – Skierniewice (Miedniewice)
[6] – Encyklopedia WIEM – hasło: ścieżka podejścia samolotu
[7] – Mapy Akustyczne Warszawy wykonane na zlecenie Biura Ochrony Środowiska Urzędu m. st. Warszawy
[8] – Mapa hałasu na terenie Osiedla Tęczowego
[9] – Uchwała 76/11 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 20 czerwca 2011 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania dla Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie
[10] – Dz.U. 2007 nr 120 poz. 826 Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku
[11] – Mapa uciążliwości Obszaru Ograniczonego Użytkowania
[12] – Strona P.P. “Porty Lotnicze” poświęcona Obszarowi Ograniczonego Użytkowania
[13] – Preferencyjny System Dróg Startowych
[14] – Stowarzyszenie Warsaw Spotters – informacje o Lotnisku Chopina
[15] – Wpływ hałasu lotniczego na sposób zagospodarowania przestrzeni – J. Kil, T. Podciborski (UMW)
[16] – Stowarzyszenie Sąsiedzkie Włochy – Akcja Pozyskania Plasomatu